Assalamualaikum, moga mendapat manfaat !!! Terima kasih sudi singgah .. Syukran jazilan :)

Saturday 20 August 2016

Syukur Selalu

Assalamualaikum semua.. 
selamat pagi/petang/malam haha ikut time ampa online dan baca post ni 
laa nohhhh

Okay kalau ikut time imah sekarang ni dah tengah hari.. hihi imah nak cakap sikit eh bukan cakap kod sebab hati imah saja yang berkata2 tangan imah menaip mulut imah pula tetutup rapi saja.. haha 
 

Tajuk kali ini adalah SYUKUR .. hurmm ampa tau dak apa maksud syukur? okay syukur bahasa berasal dari kata”syakara”yang berarti membuka, sebagai lawan dari kata kafara (kufur) yang berarti menutup. Sedangkan menurut istilah syara’ syukur adalah pengakuan terhadap nikmat yang dikaruniakan Allah yang disertai dengan ketundukan kepadanya dan mempergunakan nikmat tersebut sesuai dengan kehendak Allah.

baik, tau dak cara nak bersyukur tuu macam mana? salah satunya dengan ucapkan alhamdulillah ataupun dengan cara lain dengan sujud syukur pada Allah.. Apabila kita mendapatkan sesuatu nikmat (contohnya nikmat hidup) seharusnya ataupun sewajibnya syukur pada pemberi nikmat.. Jangan lupa diri yaa sahabat2 semua.. hehe 
 
Firman Allah dalam Al-Qur’an :-


وَإِذۡ تَأَذَّنَ رَبُّكُمۡ لَئِن شَكَرۡتُمۡ لَأَزِيدَنَّكُمۡۖ وَلَئِن كَفَرۡتُمۡ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٞ

Artinya : Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih". (QS. Ibrahim : 7)
 
 
 Dari ayat di atas, menekankan dan memberikan kepada kita pengertian bahawa bersyukur itu adalah suatu keharusan bagi hamba kepada Tuhannya.
 
Jadi, marilah kita ucapkan alhamdulillah atas semua nikmat yang telah Dia berikan kepada kita... 
 
 
 
p/s: teks yang ringkas agar dapat memberi manfaat kepada semua... maaf atas ketelanjuran kata dari imah.. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tentang blog...